شرکت مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش

بزرگ ترین شرکت فعال در حوزه پایش وضعیت

شرکت مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش

بزرگ ترین شرکت فعال در حوزه پایش وضعیت

شرکت مهندسی ارتعاشات نوآوران پایش
شرکت مهندسی نوآوران پایش
بزرگترین شرکت در زمینه خرید و فروش تجهیزات اندازه گیری و آنالیز ارتعاشات ، تجهیزات بازرسی فنی ، ساخت تجهیزات صنعتی بر اساس نمونه یا نقشه های موجود و نصب و راه اندازی آن ها ، مشاوره فنی در زمینه آنالیز ارتعاشات و تست های مخرب و ارائه دهنده خدمات تخصصی بر اساس استاندارد های روز دنیا در زمینه پایش وضعیت ، بالانس دینامیکی و بازرسی فنی می باشد.
اطلاعات تماس
02137817000
09120714820


شرکت مهندسی نوآوران پایش بزرگترین شرکت در زمینه خرید و فروش تجهیزات اندازه گیری و آنالیز ارتعاشات ، تجهیزات بازرسی فنی

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۱۶ ق.ظ

دوربین های ترموگرافی و معرفی قابلیت های آن ها

دوربین های ترموگرافی و معرفی قابلیت های آن ها

ترموگرافی امروزه به عنوان یکی از این روش‌ های بروز در عیب یابی پیشگیرانه و پایش وضعیت   تجهیزات صنعتی در دنیا شناخته می شود. عیب یابی تجهیزات الکتریکی، دوار، مکانیکی، عایق‌ها در صنایع نیروگاهی، صنایع نفت و گاز پتروشیمی، فولاد، سیمان و ... بررسی تلفات و نشتی حرارت در ساختمان‌ها و کوره‌ها ، کاربرد در آتش نشانی ها، پزشکی، دامپزشکی و البته کاربردهای نظامی، تنها بخشی از استفاده دوربین‌های ترموگرافی در سراسر دنیا است.

دوربین‌های ترموگرافی، مانند چشمی مسلح شده به سنسور مادون قرمز  IR و حساس به تابش حرارت است که با دریافت و آنالیز امواج تابشی ارسالی از تجهیزات، امکان شناسایی نواحی معیوب یا مشکوک به خرابی را به کارشناس ترموگرافی می‌دهد.

دوربین های ترموگرافی دارای مشخصه های متفاوتی هستند که به سبب گوناگونی و تنوع بسیار زیاد این تجهیزات شده است ؛ مهم ترین پارامترهای این دسته عبارتند از:

  1. رنج دمایی
  2. رزولوشن
  3. حساسیت دمایی
  4. قابلیت PIP
  5. قابلیت انتشار

در ادامه به توضیح مختصری از پارامتر ها و معرفی تجهیزات مناسب هر دسته اشاره می شود.                                                   

1.رنج دمایی

دمایی که یک دوربین ترموگرافی تشخیص می‌دهد از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می رود. از این رو دوربین های متنوع با پوشش رنج دمایی منفی تا دمای بالا دسته بندی های متفاوتی خواهند داشت. در بحث کمینه دمایی که دوربین حرارتی قابلیت تشخیص آن ها را دارا می باشد عمده دوربین های صنعتی رنج دمایی 20- یا 30  درجه-را پوشش می‌دهند. در بحث حداکثر دمای مورد پایش بحث بسیار گسترده می باشد. دوربین های با رنج 350 و 380 درجه سانتیگراد در دسته اول برای کارهایی با رنج دمایی معمولی معرفی می‌شوند. در این دسته می توان دوربین FLIR TG165 و TESTO 875 را می توان معرفی نمود. در دسته بندی وسیع تر برای پایش دمایی، دوربین‌هایی با رنج دمایی 550 و 650 درجه را می توان معرفی نمود. در این رنج تنوع دوربین های ترموگرافی بسیار زیاد است. به عنوان نمونه می توان دوربین های HTI با قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند، دوربین ترموگرافی TESTO 875 II ، دوربین ترموگرافی TESTO 872 و TESTO 868 ، دوربین PRO  FLUKE TI 401 را معرفی نمود.

در بحث دمای 1000 درجه سانتیگراد و بالاتر به دلیل تکنولوژی های تک مورد استفاده انتخاب های محدودتر و قاعدتا گرانتری وجود خواهد داشت. دوربین های FLUKE TI400  و FLUKE TI480 و همچنین دوربین های FLIR High Temperature را معرفی نمود.

2.قابلیت انتشار

قابلیت انتشار ماده به قابلیت انتشار تشعشع توسط سطح آن جسم گفته می‌شود. ضریب نشر یا همان قابلیت انتشار تشعشعی خاصیتی از ماده می‌باشد که بیان‌کننده نسبت انرژی تشعشع شده توسط ماده مورد نظر به انرژی تشعشع شده توسط یک جسم سیاه در همان درجه حرارت

است. بدیهی است این ضریب بدون بعد است. یک جسم سیاه رنگ ایده‌آل دارای ضریب انتشار معادل 1 است. هر جسم دیگر بجز جسم سیاه مطلق دارای ضریب انتشار کمتر از یک خواهد بود.

در یک قاعده کلی اجسام غیر فلزی (بخصوص اجسام کدر) قابلیت انتشار بالایی دارند در حالیکه این قابلیت در فلزات بستگی به نوع فلز و شرایط سطح آن دارد. سطوح صیقلی فلزی تشعشع کمتری دارند درحالیکه سطوح زبر یا اکسید شده بیشتر تشعشع می‌کنند. به‌طور مثال سطح صیقلی شده نقره دارای ضریب نشر۰٫۰۲ است.

3.رزولوشن دوربین های حرارتی

دوربین های ترموگرافی دارای قابلیت تصویر برداری و تحلیل در نرم افزارهای مربوطه را عمدتاً دارا می باشند. از طرفی کاربرهای دوربین های ترموگرافی علاقمند هستند تا تصویری با کیفیت و وضوح بالا را بلافاصله پس از تصویربرداری مشاهده و تحلیل نمایند. از این رو استفاده از دوربین با رزولوشن بالا حائز اهمیت می باشد.

برای نمونه دروبین FLUKE TI400 دارای رزولوشن 240*320 می باشد در حالی که دوربین ترموگرافی pro FLUKE TI 401 دارای رزولوشن 480*640 می باشد.

4.قابلیت PIP

 قابلیت تصویر در تصویر در دوربین های ترموگرافی بسیار جذاب و حائز اهمیت می باشد. این آپشن تصویر ترموگرافی و تصویر واقعی را به صورت یکجا در اختیار کاربر قرار می‌دهد و تحلیل و بررسی ترموگرافیکی را تسهیل می نماید.

از سایر ویژگی های حرفه ای دوربین های ترموگرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. قابلیت افزودن متن و صدا حین فرآیند اخذ تصویر
  2. قابلیت استفاده از پالت های مختلف نمایش تصویر
  3. تنظیم آلارم های کمینه و بیشینه دمایی
  4. استفاده از لیزر شارپ برای مشخص کردن دقیق نقطه و  تنظیم استاندارد فاصله
  5. استفاده از آپشن مشخص کردن فاصله
  6. قابلیت فیلم برداری از تجهیز
  7. ..........

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۷
نوآوران پایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی